Wednesday, December 8, 2010

The Ghost of You

Assalamualaikum.

Pernah rasa tak kadang-kadang apa yang kita buat hari ini semua tak menjadi, semua rasa tak betul. Pernah tak?

Aku rasa benda ni hari-hari. Macam langkah aku ni ada je yang sumbang. Puas dah aku berdoa mintak petunjuk, minta ampun dari Allah atas dosa-dosa aku yang lampau, sebab aku tau aku ni tak sempurna. Tapi masih jugak hati aku tak tenang.

Kemudian baru aku ingat, ustaz aku pernah pesan, dosa dengan Allah insyaallah Dia akan ampunkan jika kita bertaubat dengan sepenuh hati, tapi dosa dengan manusia lain tak boleh buat macam tu, kena juga minta maaf dengan tuan punya badan. Kalau tak sampai akhirat esok akan dituntut.

Jadi aku teringat balik dosa-dosa aku yang lampau, ya Allah, amatlah banyak. Dan aku tak rasa aku boleh minta maaf dengan semua, malah ada yang dah meninggal dunia pun.

Tapi aku pasrah, kehidupan aku dulu memang teruk, hubungan aku dengan Pencipta, dengan manusia lain semua hancur. Macam seorang teman aku pernah cakap, "dulu buat salah, sekarang ni bayarlah!".

Sekarang dalam proses aku menuntut ilmu ni macam-macam dugaan yang aku tempuh, masalah datang tak pernah berhenti, tapi aku tetap sabar, aku tau ni semua disebabkan dosa-dosa aku yang lampau. Kepada yang masih hidup tu insaallah aku dapat pohon maaf, tapi dengan yang dah tiada tu aku hanya mampu berdoa untuk kesejahteraan mereka disana. Dan alhamdulillah, setakat ni aku rasa perjalanan aku masih lancar.

Jadi teman-teman semua, renungkanlah. Kadang-kadang kenapa cinta kita selalu tak menjadi, kerja penat tapi tak naik pangkat, banyak duit tapi hati tak tenang, cuba anda renung ke dalam diri sendiri dulu, sebelum anda tanya kepada Pencipta. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...